søndag 20. juli 2014

Mikkel Rev på nye eventyr


                                                                       Mikkel Rev




Mikkel Rev betyr : den som har stor og gild rumpe! Det stemmer med virkeligheten. Jeg har alltid hatt stor sans for rødreven, vårt vanligste og desidert mest tilpasningsdyktige rovdyr. For en vakker skapning! Jeg kan for eksempel ikke tenke meg et mer perfekt syn enn en rev i vintersnø. Med sin stort sett rødaktige pels er kontrasten til hvit snø slående. Litt sølvskimmer har den gjerne i pelsen fra skuldrene og nedover. Haletippen er hvit mens framside av bein og poter og bakside av ører er svarte.
Rødreven er en sky og var skapning og ikke lett å komme innpå. Det er ikke rart at rødreven er ekstremt forsiktig overfor oss mennesker. Vi har jo tross alt en historie der vi har prøvd å bekjempe dette flotte rovdyret med alle midler. Enda et mørkt kapittel i vår omgang med dyrelivet på denne planeten spør du meg! Men en luring som rødreven har klart seg gjennom både forfølgelse og sykdom! For et imponerende dyr!

Foring er en mulighet for å lokke til seg rev, men selv da kan det være vanskelig å få gode bilder og film. Denne sommeren skulle bli annerledes. Flere ganger i løpet av mai kom en revemor til foringsplassen min. Ingen tvil om at hun hadde et kull valper i nærheten. Jeg så tydelig velbrukte patter på magen hennes, og hun fylte alltid kjeften med så mye mat som mulig når hun kom innom. Dessverre så det også ut som hun var smittet av parasitten (midd) som forårsaker skabb. Halen hadde unaturlig lite pels, og jeg så antydning til sår på bakkroppen. Begge deler er et dårlig tegn. Hannen, som også tar del i ungestellet så jeg aldri, han var sannsynligvis mye mer sky.
Ved månedsskiftet mai/juni stoppet besøkene til rødrevhunnen. Ikke før midten av juni fikk jeg nytt revebesøk. En liten valp!




Den fikk litt pølser av meg, men tok like gjerne brødet som jeg hadde lagt ut til fuglene. Flere ganger hendte det at den tok et halvt brød i kjeften og forsvant inn i krattet. To måneder gamle får revevalper rødfarge i pelsen, så det betydde at denne var født i midten av april eller tidligere.


 


Hannkatten min, Neil, var nysgjerrig på den pelskledde gjesten på foringsplassen, men interessen var ikke gjensidig. Valpen ville helst være i fred med maten sin.




Den første natta så jeg bare en valp, men allerede neste natt var det først to, og ganske snart tre stykker på foringsplassen min. En fantastisk opplevelse rett og slett. De spiste, lekte, kranglet og sloss om hverandre. De tre valpene fortsatte å komme regelmessig resten av juni og noen dager ut i juli. Deretter ble besøkene mer sporadiske. Revemor eller revefar så jeg ikke noe til. Når dette skrives 20. juli er revevalpene "mine" minst tre måneder gamle, og det vil si at de fra nå uansett skal klare seg uten foreldre. Det er imidlertid vanlig at rødrevvalper fortsetter å holde seg i foreldrenes territorium  helt til seint på høsten. Så jeg håper det ikke er slutt på besøkene på foringsplassen min. Slike nærmøter med rødrev er rett og slett eksklusivt.





Kort og godt om rødrev:

Utbredelse: Finnes i alle landskapstyper over hele landet. Også i byer. Utbredt over hele den nordlige halvkule.

Kjennetegn: Lang og busket hale med hvit haletipp. Svart bak ørene og foran på beina. Gråhvit på undersiden. Ellers ensfarget rød med litt sølvskimmer i det røde fra skuldrene og nedover.

Voksen størrelse: Kroppslengde inntil 85 cm, hale inntil 50 cm. Vekt mellom 5 og 8 kilo, men inntil 15. Hannen større enn hunnen.

Parringstid: Januar-mars.

Drektighetstid: 52-53 døgn.

Fødselstid: April-mai.

Kullstørrelse: 1-8, sjelden inntil 14 unger.

Næring: Småpattedyr, hare, fugl, egg, lam av sau og kalv av rådyr og rein, frosk, padder, bær, frukt, korn, avfall.

Levealder: Inntil 14 år.

Levevis: Enslig eller i familiegrupper. Nattdyr, men kan også være i aktivitet på dagtid.

Kilde: Norges Dyr




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar